Petö metoden ( konduktiv pedagogik)
Konduktiv
pedagogik innehåller pedagogiska träningsprogram som syftar till att stimulera
barnets utveckling. Ett centralt behandlingsmål är att lära barnet att
kontrollera sin motorik.
Konduktiv
pedagogik används framför allt för barn med motoriska funktionsstörningar.
Metoden
utvecklades i Ungern under 1040- och 1950 talet av Dr András Petö. Han utgick
från att en motoriskstörning består av inlärningsproblem och att den skadade
själv genom träning kan utveckla sina motoriska färdigheter. All behandling
utförs av en så kallad konduktor i en kombinerad roll som lärare, sjukgymnast,
arbetsterapeut och sjuksköterska.
Det ingår i
metoden att barnet skall försöka lära sig att kontrollera sin motorik och sina
kroppsfunktioner utan hjälpmedel. Ett mål är självständig gångförmåga samt
förmåga att klara sig själv (äta, klä på sig mm) utan hjälp.
En annan
viktig komponent i konduktiv pedagogik är att träningen sker i grupp. Man
betonar vikten av att barnet lär sig fungera i grupp och att gruppen påverkar
barnet.
Sång och
rytmik ingår som viktiga moment i behandlingen. Rörelseträningen är
funktionellt inriktad. Den utgår från ett basprogram som modifieras beroende på
gruppens förmåga. Träningsprogrammet är intensivt och barnet är dagligen
engagerat i olika strukturerade aktiviteter.
Konduktiv
pedagogik används i första hand för barn med
Cerebral
Pares ( CP ).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar